FANDOM

Logo Ultraman Wiki

Merupakan ensiklopedia francais rancangan tokusatsu Jepun, Siri Ultra, yang menampilkan Wira Ultra bertubuh merah dan perak dan terbitan lain-lain Tsuburaya sebagai karya mengagumkan oleh Tsuburaya Productions.

Jika anda berminat untuk membantu menyumbang di wiki ini, terlebih dahulu baca Ultraman Wiki Projects.

Wiki Ultraman boleh diakses menerusi pautan
WWW.MS.ULTRA.WIKIA.COM
Hubungi pentadbir:
Ailman Aisy

Selamat Datang ke Wiki Ultraman!

Tentang Siri Ultra
Ultraman sil IV

Siri Ultra telah dibuat semula pada tahun 1966 oleh studio khas Tsuburaya Productions, yang ditubuhkan pada tahun 1963 oleh Eiji Tsuburaya, lelaki yang membawa raksasa menjadi hidup, seperti Godzilla.

Siri Ultra bermula dengan Zon Senja yang diilhamkan Ultra Q yang menampilkan manusia menemui raksasa gergasi yang dipanggil sebagai Kaiju, tetapi plot tersebut lebih ditumpukan dalam francais musim kedua; Ultraman, yang memperkenalkan Wira Ultra pertama bertempur dengan Kaiju, dan penceroboh makhluk asing dari angkasa yang dipanggil sebagai Seijin. Ultraman ialah perintis pada permulaan "Monster Craze" Jepun sehingga musim ketiga Tsuburaya ke dalam Siri Ultra; Ultra Seven, yang memperkenalkan Wira Ultra yang kedua, serta memperluaskan konsep penceroboh makhluk asing angkasa.

Walaupun setelah kematian Eiji Tsuburaya pada 25 Januari 1970, Siri Ultra beliau berterusan sebagai salah satu ciptaan terbesarnya.

Laman baru | Kategori | Tutorial Wiki | Forum | Perubahan terkini | Laman dikehendaki Senarai pengguna | Laman bantuan | Bantuan | Pada masa ini, terdapat 90 rencana.

Rencana Pilihan

Ultraman Explained
Ultraman Explained

Kami juga mengesyorkan saluran YouTube Ultraman Explained. Merupakan saluran yang ringkas, tetapi ia semakin berkembang dan adalah salah satu tempat yang paling bijak untuk mendapatkan video bermaklumat Siri Ultra.

Kalian dialu-alukan untuk memeriksa video mereka, dan jika anda menyukai pekerjaan mereka mungkin anda sudi untuk melanggan saluran mereka dan membantu komuniti Siri Ultra berkembang.

Berita

Terkini Tentang Ultraman

Komuniti

Untuk mencipta sebuah rencana baru, taipkan tajuknya dalam kotak di bawah.

Tidak pasti hendak bermula di mana?
  • Jika anda seorang pengguna baru di wiki ini, anda dialu-alukan untuk membaca laman bantuan.
Menambah kandungan
  • Sekiranya anda ingin membantu tetapi tidak pasti di mana untuk bermula, anda mungkin boleh memperbaiki rencana-rencana rintisan dengan membantu mengembangkannya.
  • Satu lagi aktiviti yang boleh membantu adalah dengan menyemak senarai halaman yang dikehendaki untuk mengenal pasti rencana yang kerap dikaitkan tetapi belum dicipta.
Penyelenggaraan Wiki
  • Pembetulan bantuan editorial atau tatabahasa oleh anda sentiasa dihargai.

Hub Fandom Animasi dan Komik Bahasa Melayu